Barcelona 2015

I student present fick jag något jag aldrig hade kunnat ana, en upplevelse för livet. Av mina föräldrar fick jag en resa till Barcelona tillsammans med Linus. Dom hade bokat flyg, hotell, fixat så att jag var ledig från jobb osv och så fick jag även resväska och en massa fickpengar ex mormor och farmor.

Vi flög från Göteborg till Amsterdam och därifrån till Barcelona, väl framme lite senare än planerat gick vi och hämtade våra väskor och sedan ut från flygplatsen för att möta taxin som pappa hade bokat. En man i kostym mötte oss, tog min resväska och visa oss vägen, vi gick bland transferbussarna och i mellan bussarna står en lååång limousine, där stannar han och låser upp bilen. Jag och Linus kunde inte tro att det var sant, var detta bilen som skulle ta oss till hotellet? It true was.

I limousinen väntade snacks och två flaskor champagne att skåla med på vägen till hotellet, pappa och mamma dom kan skämma bort dom. Innan vi åkte till Barcelona kollade jag runt på nätet för att se vad man ska besöka när man är där och jag föll ju direkt för bland annat det stora shopping centret Diagonal Mar. Och tur hade väl jag för bilen stannade precis utanför Diagonal Mar som låg mitt emot vårt hotell Hilton. Vi checkade in och sedan gick vi över gatan till Diagonal Mar och åt lunch samt kollade i en massa butiker.

Första kvällen gick vi ner till stranden och satte oss på en bar och drack goda drinkar i solnedgången, låter mysigt va? Vi sov super gott inne på vårt rum och dagen efter gick vi upp till en jätte stor frukost buffé som hade allt att erbjuda. Efter frukosten var det dax att pallra sig ner till stranden. Vi hade jätte fint väder, en av dagarna var det lite regnigt och åska på kvällen men vad gör det.

På eftermiddagen tog vi taxi in till den omtalade La Rambla, vi gick och vi gick, det var inte så där jätte mycket shopping på just La Rambla men vi gick in på alla små gator vi kunde hitta. Bland annat hittade vi en marknad med massor av frukt och mat och så hittade vi gamla stan som vi åt en god lunch i. När vi gick omkring hittade vi också den kända fontänen längst upp på La Rambla, hur vi hittade den la vi på minnet för vi ville ju självklart hitta dit senare på kvällen när den hade sin show. Varje halvtimme på kvällen har den en ljusshow.

Precis som dag två gick vi till stranden efter frukosten. Det var någon typ av tävling på stranden för barn, dom sprang omkring och simmade som galningar. Men vi låg en bit bort och njöt av solen och fikade, innan vi gick till stranden köpte vi nämligen en massa donuts på dunkin' donut, mums. Efter ett par timmar på stranden gick vi och åt sushi-lunch och tog ett varv inne på Diagonal Mar.

På kvällen var det dax för utgång, min snälla pappa hade fixat så att vi var på gästlistan på hotellet W. Jag fick ett mail där det stod att jag var på listan +1 och vilka linjer man skulle gå efter, man skulle vara finklädd, fick inte ha keps på sig osv. Jag och Linus frågade på hotellet hur långt det var till W och dom sa att det skulle ta ca en och en halv till två timmar att gå dit. Absolut tänkte vi, vi är ju bara i Bacelona nu så det är väl lika bra att ta den mysiga jätte långa strandpromenaden dit. Halvvägs till W satte vi oss ute på en "pir" på en restaurang och åt Spaniens nationalrätt paella, och nja det var inget för oss. Vi stannade också för dryckespaus, haha.

Denna promenaden var som sagt oerhört lång och det roligaste av allt är att hela vägen dit så gick jag och nojade över att inte komma in. Det är nämligen 23års gräns på W, väl framme är det lite kö men vi går rätt igenom jag säger "Bianca Blue +1" och hon hälsar oss välkomna. Haha OMG vilken lättnad, vi kom in!! En ganska stor kille i kostym trycker in alla som ska upp till nattklubben i hissen, det är så trångt där inne och så trycker han på 26. Han ser min min och säger att hissen kommer att hålla. På Hilton bor vi på våning 5 och det är HÖGT nu ska vi upp till en nattklubb på våning 26 i ett hotell gjort av glas. Alla får lock i öronen på vägen upp, men väl uppe var alla på väg in till baren. Vi hade jätte kul!

Som alltid startade dagen med frukostbuffé och sedan blev det stranden i ett par timmar innan vi skulle ta taxi till La Familia, den omtalde detaljerade kyrkan som aldrig blir klar. Efter att vi tittat på den en stund tog vi oss en väldigt lång promenad. Vi visste inte vilket håll vi skulle gå, vi hade ingen karta, vi bara gick. Vi hittade bland annat Barcelonas triumphbåge, vi hitta en jätte stor mysig park där folk satt i grupper och spelade spel, sjöng och pratade osv. När kvällen kom satte vi oss på en uteservering vid stranden och åt, sedan tog vi oss hemåt.

Sista dagen, vi vaknade gick till frukosten, sedan packade vi ihop våra saker och checkade ut. Sista omgången på Diagonal Mar hann vi med också innan vi tog taxin till flygplatsen. Väl på flygplatsen kom aldrig flygplanet, vi fick sitta i två/tre timmar och vänta på att planet skulle komma så att vi kunde gå ombord men det hade blivit nått problem. Jaja, tillslut lyfter vi mot Amsterdam där vi ska byta plan och eftersom vi är så sena med planet missar vi det andra hem.. Så det blir en gratis natt på ett hotell i Amsterdam och sedan klockan fem på morgonen dagen efter flyger vi mot Göteborg.

Vilken underbar resa vi hade, tack så jätte jätte mycket ännu en gång mamma och pappa, love u!

Barcelona - Hilton hotel - diagonal mar - hotel W - la rambla
Sandra B. En annorlunda reseblogg

Vilken fin present! Så mycket bättre än materiella presenter väl!?

Svar: Absolut, detta är något som jag aldrig kommer att glömma :)